10. LEŠENIA Z TYČOVÝCH DIELCOV
Ide o pomocné konštrukcie, ktoré možno poskladať do rôznych tvarov. Oproti rúrkovým lešeniam sú však obmedzené fixnými modulovými rozmermi prvkov. Ich výhodou je nižšia prácnosť a rýchlejšia montáž (demontáž).
Možno ich použiť ako pracovné plošiny s priestorovou konštrukciou alebo ako podperné skruže pod debnenie v pozemnom aj mostnom staviteľstve. Zriedkavejšie sa využívajú pri zhotovovaní fasádnych lešení.
Konštrukciu lešenia z tyčových dielcov tvoria:
stojky – slúžia ako zvislý nosný prvok, na ktorý sa ukladajú vodorovné priečniky alebo rámy. Jednotlivé stojky sa na seba nadstavujú. Na vrchnom konci každej stojky sú hroty, ktoré zabezpečujú spojenie dvoch prvkov. Vyrábajú sa v rôznych výškach od 1 do 3 m. Po celej výške stojky sa zväčša každých 50 cm nachádzajú elementy, ktoré slúžia na uloženie vodorovných nosných prvkov;
priečnik alebo uhlopriečne vystužené uzavreté rámy – vodorovné nosné, resp. i stužujúce prvky. Použitím rámov vzniká kombinácia lešenia z tyčových dielcov s plošnými prvkami. Pri pracovnom lešení sa priečniky využívajú ako nosníky podláh alebo ako zábradlie. Vyrábajú sa v dĺžkach od 0,75 do 3 m a na stojky ich možno napojiť pod ľubovoľným uhlom;
nastaviteľné pätky – používajú sa na založenie lešenia a rektifikáciu do vodorovnej roviny;
uhlopriečne stuženia – zabezpečujú tuhosť lešenia vo vodorovnom smere, ak sú vodorovnými nosnými prvkami priečniky;
oceľové alebo drevené podlahy – umožňujú pohyb po lešení a zároveň slúžia ako stužujúci prvok. Ukladajú sa na priečniky rúrkového prierezu pomocou hákov a vyrábajú sa v rozmeroch, ktoré sú kompatibilné s dĺžkami priečnikov. Na pohyb pracovníkov po výške lešenia slúžia podlahy s padacími dverami a rebríkom;
konzoly – slúžia na vysunutie lešenia;
priehradové nosníky – umožňujú preklenutie väčších rozpätí, napr. ak treba zabezpečiť popod lešenie prejazd vozidiel;
schodišťové elementy – používajú sa pre výstupné veže;
nastaviteľné hlavy – slúžia na uloženie nosníkov debniacich systémov.